Udělali jste velké životní rozhodnutí a koupili si nemovitost? Pokud jste od 1. ledna do 31. prosince 2017 podali návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí k bytu, domu nebo pozemku, nezapomeňte do konce ledna 2018 podat přiznání k dani z nemovitých věcí.

Koho se daňové přiznání týká?

Přiznání k dani z nemovitých věcí se vztahuje na všechny převody nemovitostí. Konkrétně koupě, darování nebo nabytí v rámci dědického řízení. Za rozhodné datum se považuje vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Zjednodušeně řečeno, pokud kupujete byt a návrh na vklad vlastnického práva spolu s kupní smlouvu vložíte na katastr například 27. prosince 2017, máte povinnost podat přiznání k dani z nemovitých věcí za rok 2018 i když k faktickému převodu dojde až v lednu téhož roku. Pozor, rozhodným datem není provedení vkladu, ale vklad samotný (právní účinky vkladu).

Máte dotaz k přiznání dani z nemovitých věcí? Kontaktujte mě.

Jak postupovat?

Navštívíte finanční úřad v místě trvalého bydliště a podáte přiznání k dani z nemovitých věcí. Pokud vlastníte v rámci kraje několik nemovitostí, finanční úřad vám vypočítá celkovou daň za všechny nemovitosti a poté vám zašle poštou na vámi určenou adresu složenku s částkou a údaji k platbě. V případě, že je daň vyšší než 5.000,- korun, pošle vám finanční úřad dvě složenky a máte možnost uhradit daň ve dvou splátkách. Daň je splatná nejpozději do 31. května aktuálního roku, případná druhá část do 30. listopadu. Výši daně se dozvíte už při samotném vyplňování přiznání. Pro vyplnění daňového přiznání si doporučuji vzít kupní smlouvu nebo jiný nabývací titul k nemovitosti. Co se týče platby samotné, uhradit můžete převodem na účet finančního úřadu, složenkou na poště nebo přes SIPO, přímo v pokladně finančního úřadu nebo na pokladně pobočky České národní banky. Poslední dva způsoby úhrady jsou bez poplatku, ostatní podle sazebníku konkrétní banky nebo České pošty.

Solidární daňová povinnost

Nemovitost může mít jednoho nebo několik vlastníků, ale platba je navázána pouze na konkrétní rodné číslo nebo IČO. To znamená, že pokud vlastní nemovitost manželé nebo dva sourozenci, podává se pouze jedno daňové přiznání na jednoho z vlastníků. Finanční úřad již nezajímá jak si mezi sebou tuto daň poplatníci vypořádají. Pokud je vlastníků více, je možné vybrat společného zástupce, který vůči finančnímu úřadu vystupuje a platí daň z nemovitých věcí. Ve zkratce. Jedna nemovitost = jeden plátce (RČ, IČO).

Doufám, že jsem vám usnadnil orientaci v daňové problematice týkající se nemovitostí. Budu rád, když můj článek budete dále sdílet formou kopírování odkazu stránky nebo přes facebook.

Jmenuji se Martin Moravec a jsem realitní makléř z Ostravy. Jsem přesvědčen, že každý si zaslouží 100% servis. Ať už prodáváte nebo pronajímáte nemovitost, je dobré mít na své straně odborníka, partnera, který Vám pomůže a poradí. Ještě lepší je, když Vám realitní makléř vydělá peníze navíc. Jsem zde pro Vás.

Kontakt





Sdílet příspěvek
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone